Ειδήσεις

Πώς ο γκέι γάμος θα σώσει τον γάμο

 
της Λένας Παπαδημητρίου

gamosΘυμάμαι την επίσκεψή μου προ διετίας στο σπίτι ενός ζευγαριού γυναικών που μεγάλωναν τα δίδυμα αγόρια τους σε νότιο προάστιο της Αθήνας. Εμεινα μια ολόκληρη ημέρα να παρατηρώ εκ του συστάδην έναν γκέι γάμο με τα όλα του (και ας μην ήταν παντρεμένες ενώπιον του νόμου). Αυτό που μου έκανε περισσότερο εντύπωση ήταν ότι όλα είχαν μια κανονικότητα. Οι αγκαλιές όταν έφτασε το σχολικό, το στρωμένο τραπέζι για το φαγητό, οι γκρίνιες ότι πρέπει να κλείσει τώρα η τηλεόραση, «γιατί έχεις διάβασμα», η οικιακή βοηθός που «γνώριζε», χωρίς βέβαια κανείς να της το έχει ανακοινώσει: «Γιατί, εσύ δηλαδή έχεις ανακοινώσει στην κοπέλα που προσέχει τα παιδιά σου ότι είσαι παντρεμένη με τον άνδρα σου;». Και οι δύο γυναίκες μού μίλησαν για τη συμβίωσή τους, για τη χαρά και τη φθορά τού να είσαι με κάποιον, για τις γκρίνιες και τις μικροπρέπειες, για την καθημερινή υπέρβαση που απαιτεί το μεγάλωμα δύο παιδιών. Αμφότερες μου μίλησαν για την πλήρη ισοτιμία (συναισθηματική τουλάχιστον, γιατί νομικά η μία εκ των δύο ήταν παντελώς εκτεθειμένη) που απολάμβαναν στον γονεϊκό τους ρόλο.

Εικόνες από εκείνη την τόσο «ξενέρωτη» κανονικότητα μου έρχονται στο μυαλό με όλη αυτή τη μιντιακή υστερία για τους γάμους ομοφυλοφίλων. Προς αποφυγήν παρεξηγήσεων, δεν αναφέρομαι στα νομικά δικαιώματα που διεκδικούν τα γκέι ζευγάρια. Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την ύπαρξη μιας καινούργιας κοινωνικής πραγματικότητας που αξιώνει το δικό της νομικό πλαίσιο. Αναφέρομαι στο (μιντιακό πρωτίστως) «εναλλακτικό» γκλάμουρ το όποιο ενδύεται αίφνης ένας θεσμός που μέχρι πρότινος εμφανιζόταν (από τα ίδια αυτά περιοδικά, μπλογκ κ.ο.κ.) ως ό,τι πιο μικροαστικό, βαρετό και θνησιγενές είχε να επιδείξει αυτός ο πλανήτης. Ο πολυπόθητος γάμος μεταξύ ομοφυλοφίλων έγινε ο θωρακοποιός του απαξιωμένου γάμου των ετερόφυλων. Αλλως ειπείν, μαζί με τον βασιλικό ποτίζεται κι η γλάστρα.

Δεν είναι, όμως, μόνο το αναζωπυρωθέν ενδιαφέρον για έναν θεσμό που μέχρι πρότινος ήταν για τα... μπάζα. Στο πρόσφατο άρθρο της «Gay Guide to Wedded Bliss» (Ο γκέι οδηγός της γαμήλιας ευτυχίας), στο «Αtlantic», η Λίζα Μούντι πηγαίνει ένα βήμα πιο πέρα. Η νομιμοποίηση του γάμου μεταξύ ατόμων του ιδίου φύλου όχι μόνο δεν σημαίνει την ταφόπλακα του θεσμού – όπως διακηρύσσουν οι ακραιφνώς νεοσυντηρητικοί ανά τον κόσμο – αλλά τη νεκρανάστασή του. Μπορούμε πολύ απλά, λέει η Μούντι, να δούμε τον γάμο μεταξύ ομοφυλοφίλων σαν ένα ελεγχόμενο πείραμα που θα μας βοηθήσει να εντοπίσουμε ποιες «γαμήλιες» δυσλειτουργίες έχουν τις ρίζες τους στα στερεότυπα των φύλων και ποιες όχι.

Γιατί να μην ξεκινήσουμε από τα πλέον προφανή; Οι έρευνες έχουν δείξει ότι τα γκέι ζευγάρια εμφανίζουν πολύ καλύτερες επιδόσεις «στη διατήρηση της ισότητας». Δύο γκέι άνδρες, λόγου χάρη, που μεγαλώνουν τα παιδιά τους, δεν έχουν προαποφασισμένους ρόλους, μητρικά φίλτρα και αφορισμούς του τύπου «Οσα χρόνια και αν περάσουν, εκείνος θα μείνει ένα μικρό παιδί». Πουθενά στο DNA τους δεν υπάρχει το «εσύ βάζεις τη ναφθαλίνη στα μάλλινα», «εγώ πηγαίνω το αυτοκίνητο για σέρβις». Τίποτα δεν είναι προκάτ. Κανείς δεν επιβάλλει στον έναν να χριστεί desperate housewife και στον άλλον να τρέχει μέχρι τη νύχτα σε αίθουσες συσκέψεων. Η κατανομή των όποιων ρόλων είναι προϊόν ενός επίπονου συναισθηματικού «αλέσματος», προϊόν της συνύπαρξης δύο ανθρώπων που, αν μη τι άλλο, αριβάρουν σε αυτή τη σχέση με λίγο-πολύ ισοβαρή μπαγκάζια.

Τελικά, ίσως ο «γάμος για όλους» ήρθε να βγάλει στην επιφάνεια όλα εκείνα που σπρώχναμε με τη σκούπα κάτω από το χαλάκι της εισόδου. Ισως ήρθε να βγάλει τον άλλο (πώς να τον πω, «παραδοσιακό»;) γάμο από το οικόσιτο έλος με τις αναχρονιστικές προσδοκίες, τα στερεότυπα του συζύγου και της συζύγου, τους ρόλους. Μακάρι να τον σώσει και από την απαξίωση που υφίσταται (χρόνια τώρα) και από δήθεν «εναλλακτικούς» που αδυνατούν να συμβιώσουν ακόμη και με το ινδικό τους χοιρίδιο.

*Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 23 Ιουνίου 2013

 

  • Δημιουργήθηκε στις

Το περιεχόμενο αυτής της σελίδας του 10% χορηγείται με άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές.
Άδεια Creative Commons

web+programming makebelieve

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 50 guests και κανένα μέλος