10%
προηγούμενα τεύχη | σύνδεσμοι | οδηγός πόλης | INFO in english  
  περιεχόμενα τεύχους    
 
 

Πρόσωπο

Έφη Παπαθεοδώρου

Κάνει θραύση!

του Ηλία Ακριβάκη

 

Τη γιαγιά μου δεν την αλλάζω με καμία άλλη. Αν δεν την είχα όμως, θα ήθελα να ήταν σαν τη Θεοπούλα του «Παραπέντε»: να μισεί το κέντημα, να παίζει ντραμς, να πηγαίνει γήπεδο και να φωτογραφίζει άφοβα τον γυμνό εραστή της.

 

Η Θεοπούλα είναι περίπτωση στα τηλεοπτικά (και όχι μόνο) χρονικά. Μαζί με τη συνομήλικη φίλη της κάνει φύλλο και φτερό τις συμβάσεις που υπαγορεύει η ηλικία της. Αντί να κεντά σεμεδάκια στο ημίφως, πετάγεται ως το Παρίσι «για να δει τον Σάκη και το Μουλέν Ρουζ», μαθαίνει ντραμς (μ’ ένα τεράστιο μαντήλι στο κεφάλι α λα Βλαχοπούλου στο «Η θεία μου η χίπισσα») και κάνει βιντεο-κλήσεις με την ευκολία που μια άλλη γιαγιά θα έφτιαχνε ντολμαδάκια γιαλαντζί.

Αν και όλη η παρέα του σίριαλ είναι δημοφιλής, η Θεοπούλα κάνει το μεγαλύτερο γκελ, ιδιαίτερα στις νεαρές ηλικίες. Κάτι η αφέλειά της, κάτι ο αυθορμητισμός της, κάτι η ταύτιση των πιτσιρικάδων με μια γλυκιά γιαγιά που ξεστομίζει και κάνει ό,τι της κατέβει χωρίς αναστολές την έχουν κάνει ανάρπαστη. Όπως όταν δείχνει με καμάρι στον εγγονό της φίλης της τις γυμνές φωτογραφίες ενός γάλλου οδοντίατρου που τράβηξε στο Παρίσι! Με άνεση και φυσικότητα σαν να του δείχνει μια απλή καρτ ποστάλ.

Βέβαια, δεν είναι τυχαίο που η Έφη Παπαθεοδώρου είναι μια τόσο πειστική Θεοπούλα. Στη συνέντευξη παραδέχεται ότι έχει κάποια στοιχεία από την περσόνα που υποδύεται, όπως την αφέλεια και την παρανόηση ή το να λέει κάτι χωρίς να το σκέφτεται, αλλά και «διότι η προσέγγιση του χαρακτήρα είναι μέσα στη σπουδή του ηθοποιού». Όμως, δεν έχει γιο όπως εκείνη. Ούτε καν παιδί. Κι ούτε παντρεύτηκε. Ζει ταξιδεύοντας, παίζοντας στο θέατρο, γράφοντας, διδάσκοντας αγγλικά. Ώσπου βρέθηκε στο δρόμο της ο Γιώργος Καπουτζίδης, το «Παραπέντε» και η Θεοπούλα.

 


Τι σας οδήγησε να κάνετε όλη αυτή τη διαδρομή;

Δεν υπάρχει εξήγηση. Ζεις και πρέπει να αντιδράς, δεν πρέπει να μένεις παθητικός. Εξάλλου, κάθε άνθρωπος έχει μέσα του μια πίστη, μια δύναμη να κάνει κάποια πράγματα και να μη μένει αμέτοχος. Αυτό ενεργοποίησα εγώ. Και για πρακτικούς λόγους. Όταν επέστρεψα στην Ελλάδα, μέσα στη χούντα, έπαιζα στο θέατρο ενώ συγχρόνως δίδασκα αγγλικά. Έπρεπε να ζήσω.

Στη ζωή σας επιλέξατε να μείνετε έξω από μια από τις μεγαλύτερες συμβάσεις, το γάμο. Ποια είναι τα οφέλη και ποιο το τίμημα για μια γυναίκα που μένει ανύπανδρη;

Προσωπικά, διαπίστωσα ότι με τον γάμο θα έπρεπε είτε να καταπιέζομαι είτε να καταπιέζω κάποιον. Με τον άντρα μου θα ήμασταν δυστυχείς έτσι. Χωρίς τον γάμο έχεις ελευθερία σε όλες τις κινήσεις σου. Πότε θα σηκωθείς από το κρεβάτι, τι θα κάνεις. Όσο για το τίμημα, ε, στην Ελλάδα είμαστε και ξέρεις πολύ καλά τι λένε: α, έμεινε ανύπαντρη. Τα σχόλια που κάνει συνήθως ο κόσμος, να μου βρουν σύντροφο και τέτοια.

Πόσο σας επηρέασαν αυτά τα σχόλια;

Καθόλου. Σιγά! Θα μου πει ο καθένας πώς θα ζήσω τη ζωή μου; Όχι δα.

Ούτε παιδιά κάνατε. Για ποιο λόγο;

Συνειδητά δεν έκανα. Για να είχα ένα παιδί χωρίς πατέρα, θα έπρεπε να έχω και χρήματα να το μεγαλώσω σωστά. Έπειτα, τι θα έλεγα σ’ αυτό το παιδί; Ποιος είναι ο πατέρας του; Θα το έκανα δυστυχισμένο.

Γιατί πιστεύετε ότι η Θεοπούλα έχει τέτοιο σουξέ κυρίως στα παιδιά που βλέπουν το σίριαλ και ξεσηκώνουν τις ατάκες της;

Είναι πολύ συμπαθητική, γλυκιά. Τα παιδιά αγαπούν τις γλυκές γιαγιάδες. Η Θεοπούλα δεν έχει αναστολές να πει ό,τι της κατεβεί στο μυαλό, έχει την αφέλεια που έχουν και τα παιδιά και γι’ αυτό ταυτίζονται μαζί της.

Τι ομοιότητες/διαφορές βρίσκετε ότι έχετε με τη Θεοπούλα;

Κοιτάξτε. Ψάχνουμε όλοι τον εαυτό μας και αναζητούμε μερικές φορές στοιχεία από άλλους χαρακτήρες που να μας ταιριάζουν. Για παράδειγμα, είμαι κι εγώ αυθόρμητη σαν τη Θεοπούλα, μπορεί να παρανοήσω κάποια πράγματα ή να πω μερικές αφέλειες. Να μη σκέφτομαι τι θα πω αλλά να το λέω όπως μου ’ρχεται. Από την άλλη, και ως ηθοποιός ψάχνω τα κοινά στοιχεία ενός ρόλου. Είναι μέσα στη σπουδή του ηθοποιού αυτό.

Είστε στην ίδια ηλικία, βιολογικά, με την Θεοπούλα. Το θέμα της τρίτης ηλικίας πώς το αντιμετωπίζετε;

Δεν το σκέφτηκα ποτέ, αλλά δυστυχώς το σώμα σου σε προδίδει κάποτε. Το φιλοσοφώ πάντως με αισιοδοξία: αφού ζήσαμε καλά, περάσαμε καλά, θα γεράσουμε. Όσο για την πικρία που έβγαλα στο πρώτο τηλεφώνημα, ήταν γιατί τόσα χρόνια τα μέσα δεν μου έδιναν την ευκαιρία να βγω στον περισσότερο κόσμο και αυτό ήρθε τώρα με τη Θεοπούλα και τον Γιώργο Καπουτζίδη που έγραψε τον ρόλο. Να σας πω όμως και κάτι άλλο; Δεν έχω πρόβλημα, τελικά. Τη ζωή μου την έζησα, ταξίδεψα, έπαιξα στο θέατρο, έγραψα.

Αν, ωστόσο, είχατε ένα παιδί που θα σας έλεγε μια μέρα ότι είναι γκέι, πώς θα αντιδρούσατε;

Δεν μπορώ να υποθέσω. Δεν ξέρω τι θα έκανα. Είμαι ετεροφυλόφιλη, αλλά δεν έχει σημασία αυτό. Τα παιδιά χρειάζονται κατανόηση και αγάπη. Και αποδοχή αυτής της πραγματικότητας. Δεν πρόκειται για αμαρτία· άλλωστε στην οικογένειά μου δεν ταλαιπωρηθήκαμε ποτέ από αυτή την έννοια. Αμαρτία είναι όταν κάνουμε κακό στον άλλον και δεν πρέπει να συνδέεται με το σεξ και το σώμα ως ενοχή. Βέβαια, η έννοια της ενοχής υπάρχει σε όλες τις θρησκείες (αυτό τον καιρό μελετώ ιστορία των θρησκειών) και είναι ένας άσχημος φόβος που δημιουργούμε στα παιδιά. Αυτή η ενοχή για το σώμα τους είναι τρομακτική για τη νεολαία.

Γενικά, η θέση σας απέναντι στους γκέι και το δικαίωμα του να είναι κάποιος διαφορετικός;

Δεν έχω κανένα πρόβλημα. Το πώς θα αποφασίσει κάποιος για ποιον θα βάλει στο κρεβάτι του είναι ελευθερία. Από τη στιγμή που έτσι νιώθει ο άλλος, τι να κάνουμε; Να τον αλλάξουμε; Όχι βέβαια! Αρκεί να είναι ενήλιξ και να μην εκβιάζει τον σύντροφό του. Είμαι εναντίον – κάθετα εναντίον – και το θεωρώ εγκληματικό, στο να εκμεταλλεύεται κάποιος το ανθρώπινο σώμα για να βγάλει χρήματα. Δεν μπορείς να αγοράζεις ανθρώπους.

Ο γάμος μεταξύ γκέι πώς σας φαίνεται;

Ο γάμος γενικά είναι ένα συντηρητικό ζήτημα και τον βλέπω μόνο σε σχέση με τους ετεροφυλόφιλους. Στους γκέι θεωρώ ότι γίνεται για κληρονομικά θέματα, να αφήσεις μια περιουσία σε κάποιον που αγαπάς.

Πώς βλέπετε να αντιμετωπίζει η ελληνική κοινωνία τους γκέι;

Είναι ακόμα μια υποκριτική κοινωνία. Δεν θέλει να δει την αλήθεια κατάματα, γενικά. Διότι, πέρα από την ιδιαιτερότητα των σεξουαλικών επιλογών, η ελληνική κοινωνία είναι απαθής μπροστά και σε άλλα πράγματα. Γίνεται ένα δουλεμπόριο αγοριών και κοριτσιών και κανείς δεν μιλάει.