Στο γκέτο;

Εντιτόριαλ

του Λύο Καλοβυρνά

Έτσι και μαζευτούν πέντε γκέι μαζί αμέσως τους λέμε γκέτο.

editorial-01Το γκέι κίνημα στην Ελλάδα έχει κακό όνομα. Κυκλοφορεί το στερεότυπο ότι το απαρτίζουν λιγοστοί δηλωμένοι και φανατισμένοι ή γκετοποιημένοι γκέι, ή διάφοροι φιλόδοξοι τύποι με εγωιστικές και ιδιοτελείς βλέψεις, με άλλα λόγια ότι είναι το προσωπικό μαγαζάκι κάποιων. Στην καλύτερη περίπτωση το γκέι κίνημα ανέκαθεν θεωρούταν ανεπαρκές, αδύναμο, μη σοβαρό και καταδικασμένο.

Πράγματι το ελληνικό γκέι κίνημα είναι διασπασμένο - αλλά όχι περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη ομάδα στην Ελλάδα ανεξαιρέτως. Ας μην κρυβόμαστε: οι Έλληνες δυσκολευόμαστε πολύ να οργανωθούμε και να λειτουργήσουμε συλλογικά - δέκα Έλληνες = έντεκα πρόεδροι. Πριν από γκέι είμαστε Έλληνες.

Οι αρνητικές ιδέες που έχουμε για το γκέι κίνημα στη χώρα μας οφείλονται από τη μια στη δυσκολία των Ελλήνων να λειτουργήσουν συλλογικά και από την άλλη στην ελληνική δυσπιστία απέναντι σε οποιαδήποτε συλλογικότητα. Πάντα πρέπει να έχει κάποιο λάκκο η φάβα. Μα είναι δυνατό να είναι μόνο εθελοντές; Μπα....

Για ποιο γκέι κίνημα όμως μιλάμε; Υπάρχει ένα; Και τι μορφή έχει; Στο 26ο τεύχος του 10% επιχειρούμε να παρουσιάσουμε τις διάφορες μορφές που παίρνει η γκέι διεκδίκηση μιας καλύτερης ζωής στη χώρα μας. Ομάδες, οργανώσεις, δράσεις, άλλες στιγμιαίες άλλες πιο μόνιμες, κάποιες πιο πετυχημένες από άλλες. Όλες όμως αξιέπαινες και αξιοθαύμαστες, γιατί, πάνω απ' όλα, είναι προσπάθειες για να δούμε τον εαυτό μας καλύτερο απ' ό,τι μας παρουσιάζουν. Προσπαθήσαμε να είμαστε πλήρεις, ωστόσο λόγω της έλλειψης ιστορικής καταγραφής του γκέι κινήματος, κάτι μπορεί να μας ξέφυγε. Έτσι, ο κατάλογος παραμένει ανοιχτός προς συμπλήρωση.

Το γκέι κίνημα δεν προέκυψε από το πουθενά. Είναι συνέχεια του κινήματος πολιτικών ελευθεριών, του αγώνα για ισονομία και ισοπολιτεία που έκαναν οι σουφραζέτες στις αρχές του 20ου αιώνα, οι Μαύροι τη δεκαετία του '50 και '60, οι φεμινίστριες το '60 και το '70. Σήμερα πολλά από αυτά μπορεί να μοιάζουν παρωχημένα και μερικά ίσως πράγματι είναι. Κάποια προβλήματα έχουν λυθεί. Άλλα έχουν απλώς αλλάξει περιτύλιγμα.

Στο Ενώ εσύ κοιμόσουν γίνεται μια συνοπτική αναδρομή στα πώς ξεκίνησε το γκέι απελευθερωτικό κίνημα παγκοσμίως. Στο άρθρο Η αξία της κοινότητας παρουσιάζονται τρεις κινηματικές δράσεις στην ελληνική επαρχία. Στο Από το πράιντ στις εκδρομές: ελληνικό γκέι κίνημα παρουσιάζουμε όλες τις γκέι κοινωνικές ομάδες και δράσεις που πέρασαν από την Ελλάδα μέχρι σήμερα.

Έμμεσα σχετιζόμενο είναι και το άρθρο μας για την ψυχοθεραπεία και την ομοφυλοφιλία, το οποίο εξετάζει τους διαφορετικούς τρόπους που αντιμετωπίζονται οι γκέι από τον κλάδο ψυχική υγείας και τις τραυματικές μαρτυρίες κάποιων γκέι θεραπευόμενων.

Πολλές γκέι γυναίκες και άντρες στρεφόμαστε στην ψυχοθεραπεία για βοήθεια, διότι αν έχουμε διαλυθεί μέσα μας, δύσκολα διεκδικούμε το οτιδήποτε, ατομικά ή συλλογικά. Δυστυχώς μερικές φορές αντί να λάβουμε βοήθεια, γινόμαστε χειρότερα από επαγγελματίες που έχουν προκαταλήψεις και ανεπίλυτα προσωπικά θέματα με την ομοφυλοφιλία.

Με το σύμφωνο συμβίωσης και τους γάμους στα δικαστήρια, αγωγές κατά γκέι ακτιβιστών, ένα συνεχώς δυνατότερο φεστιβάλ περηφάνιας, καινούργια γκέι έντυπα και νέες γκέι ομάδες στην επαρχία, τα πράγματα στην Ελλάδα αλλάζουν. Τα αλλάζουμε εμείς!

(18 Ψήφοι)