10%
προηγούμενα τεύχη | σύνδεσμοι | οδηγός πόλης | INFO in english  
  περιεχόμενα τεύχους    
 
 

Συνέντευξη

ΕΝΑ ΨΑΡΙ ΠΟΥ ΤΟ ΕΛΕΓΑΝ ΣΤΑΜΑΤΗ

Η Ντίνα Δασκαλοπούλου πετάει λέξεις κι ο Σταμάτης Κραουνάκης φτιάχνει μπιλιετάκια για το 10%

Αυτό δεν είναι μια συνέντευξη. Δεν έχει ερωτήσεις, δεν έχει απαντήσεις. Δεν υπηρετεί καν τη σύμβαση δημοσιογράφος - στέκεται απέναντι - σε - δημόσιο πρόσωπο. Όμως το πιο γοητευτικό, το πιο μυστηριακό και το πιο όμορφο από όλα είναι ένα μυαλό στο πέταγμά του. Αυτό λοιπόν που θα διαβάσετε δεν είναι μια συνέντευξη. Είναι απλώς ένα παιχνίδι.

editor@10percent.gr

Σπείρα-Σπείρα...

Η ομάδα. Ή πώς μπορεί κανείς να αναγεννηθεί βάζοντας τον εαυτό του στη διάθεση ενός νέου οργανισμού. Βήμα βήμα και πολλή δουλειά, συνεχής αυτοκριτική αλλά και απόλαυση. Πολλές φορές επάνω στη σκηνή έχουμε νιώσει ομαδικό οίστρο. Πολλές φορές έχουμε γράψει στίχους ή μουσική που κανείς δεν θυμάται ποιος το σκέφτηκε πρώτος. Δύσκολα οικονομικά, απόλυτη επαφή με τον κόσμο. Φέτος ανεβάσαμε και το παιδικό μας έργο, με τα ποιήματα του Σεφέρη. Το σημαντικότερο; Επιβιώνουμε. Δουλεύουμε σε σεμιναριακό μάθημα 20 χορικά από την τραγωδία και την κωμωδία μαζί με άλλους 15 νέους σπειρίτες. Η ομάδα κατακτά το ρόλο της φέτος. Πάμε γι' άλλα. Δουλεύουμε ήδη το νέο μας έργο. Δουλεύουμε τη μουσική μου για τον Πλούτο του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Μαστοράκη και με πρωταγωνιστή τον Λαζόπουλο.

Σπείρα...

Μόνη της. Α ναι. Αυτή η σταθερά εξελισσόμενη γραμμή στο πάντα από τη μια. Απ' την άλλη, η συμμορία. Ποια συμμορία; Μα οποιαααααααααδήποτε.

Αρχηγός Σπείρας

Δόξα τω θεώ, χάρη στους στενούς μας συνεργάτες και στο γεγονός ότι όλη η ομάδα έχει κατανοήσει τον μηχανισμό λειτουργίας της, φέτος απολαμβάνω την ησυχία του καλού μπαμπά (;). Δε βαριέσαι, έχει κι ο αρχηγός τα δικά του βάσανα, την ώρα της σιωπής.

Μπαμπάς

Αλλά όχι πάλι. Φίλος ναι. Το "μπαμπά" το λέμε για πλάκα, αλλά δεν είναι αλήθεια.

Αποκάλυψη

Η ομορφιά όταν αποκαλύπτεται είναι κάτι μοναδικό, πράγματι.

Coming Out

Βγαίνω, κυκλοφορώ, μυρίζω σα γέρος γάτος πού τρέχουν τα όμορφα θέματα, μιλάω με τα παιδιά που με ακούν, που δεν με ακούν. Μ' αρέσει να αποδομώ το μύθο του φτασμένου, γιατί αυτό σε ξεκόβει από τη χαρά του συλλογικού.

Διαφορετικός

Τι σημαίνει διαφορετικός; Ένας άνθρωπος που έχει αποφασίσει να μην υποταχτεί στους κανόνες; Αυτό νομίζετε δεν έχει τίμημα; Η ώρα που γυρνάς στο σπίτι και δεν σε περιμένει παρά μόνο ο κουρασμένος εαυτός σου;

Η ζωή μ' έχει διδάξει ότι αν ο βασικός σου κανόνας είναι ν' αγαπάς τη ζωή και τα θέματα της, δεν τρέχει τίποτα.

Κάθε άνθρωπος αφιερώνεται κάπου πιστεύοντας ότι από κει η προσφορά του δικαιώνεται. Το θέμα είναι οι άλλοι να λένε "άξιος ο μισθός του."

Κράξιμο

Άσχημο πράγμα. Το θέμα είναι να μην "αυτοκράζεσαι." Το θεωρώ αντιαισθητικό και πολύ κακόγουστο. ΚΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΤΕΛΕΙΩΝΟΥΜΕ: Ο άντρας είναι άντρας.

Δύναμη

Να περνάνε τα χρόνια και κανείς να παραμένει ταπεινός και υποταγμένος στη φύση. "Σαν αιώνιο Ιησούν ή Βαρραβάν του ανθρώπου η φύση."

Η δουλειά από την άλλη είναι μεγάλη δύναμη. Αν κάνεις καλά τη δουλειά σου, περπατάς άφοβα. αυτό τελικά ίσως είναι μια δύναμη: να περπατάς άφοβα, να μιλάς άφοβα. Προσωπικά, είμαι στη φάση σωπαίνω άφοβα.

Στίχος

"Πέλαγο να ζήσω δε θα βρω
σε ψυχή ψαριού, κορμί γατίσιο"

Μελωδία

Το τραγούδι των θεών.

Άντρας

Αυτός που φταίει για όλα. Που αναγνωρίζει το αληθινό του καταφύγιο στη σιωπή του. Υπάρχουν και γυναίκες μ' αυτήν την ανδρική αρετή.

Ανδρισμός

Όταν μπαίνει το -ισμός, χάνουμε το ουσιαστικό.

Ταυτότητα

Η αστυνομική; Ποιος είμαι; Ή το άλλο: Τι παριστάνω; Αν είμαι αυτό που είμαι. Αν παριστάνω άλλο απ' αυτό που είμαι. Άβυσσος. Το θέμα είναι να αντέχει κανείς ν' ακούσει τη μέσα του φωνή. Και ν' αναπτύσσει μ' αυτήν έναν εσωτερικό διάλογο εν τέλει.

Φύλο

Τα ζευγάρια έχουν σημασία. Μόνο τα ζευγάρια λέω.

Αλήθεια

Και η αλήθεια τους.

Γκέι

Δεν ξέρω εγγλέζικα!!! χαχαχαχα

Έρωτας

Η κατάσταση που μπορεί να γεννήσει ένα "σ' αγαπώ."

Σ΄ αγαπώ

Εδώ θα μείνω. Αυτή είναι η έννοια, η λέξη με ενδιαφέρον. Εδώ κατοικώ. Αποφασισμένα, με την τέχνη μου ιδιοκτήτρια. Νότες, νοήματα, φωνές. Τα φύλα εξισώνονται την ώρα του δειλινού, το ροζ και το μπλε γίνονται χρώμα "δειλινί." Σας λέει κάτι αυτό;

Πολλές φορές θα μπλεχτούμε με την αλήθεια. Τι είναι αλήθεια; Αυτό που δεν ξεχνιέται τελικά. Ελάτε τώρα.

Η εποχή μας δίνει το απόλυτο (;) δικαίωμα της επιλογής και εφαρμογής της αλήθειας μας. Απ' την άλλη, όμως δεν μας επιτρέπει αυτό να γίνει -χα,χα,χα- χωρίς θυσία. Δεν γλυτώνει κανείς τη θυσία.

Αλλά ο άνθρωπος μέσα στη σύγχρονη κοινωνία, κουρντίζεται για την παραγωγή απ' την ώρα που ξεβράζεται σ' αυτόν τον κόσμο. Δύσκολο ζώο ο άνθρωπος. Δεν φχαριστιέται με τίποτα.

Άρα όλο το θέμα είναι μόνο "ν' αγαπάς". Αντιπαθώ τα γκέτο. Λυπάμαι που υπάρχει τόση αγωνία για απλά πράγματα, όπως ένα χαμόγελο, μια μάτια, ένα χάδι. Τέτοιο άρπαγμα απ' τον άλλον για να νιώσουμε ασφαλείς.

Η φίλια είναι πολύ δυνατή κατάκτηση. Οι φίλοι μας είναι μοναδικός θησαυρός.

Παιδιά, ταξιδιώτες είμαστε!!! Να μάθουμε να περπατάμε με άλλους είναι το θέμα.

Αντίο

Οι επιθυμίες είναι δολοφόνοι με αγγελικά πρόσωπα. Θέλεις να τους κατευθύνεις μέσα σε απόλυτη ομορφιά. Στο φόνο ενός λουλουδιού από έρωτα;


Αν ισχύει αυτό που κάποτε ο ίδιος είχε δηλώσει, ότι τα τραγούδια είναι γιατροί της ψυχής, τότε πάνω από όλα ο Κραουνάκης είναι ο μέγας θεράπων του ελληνικού τραγουδιού, τουλάχιστον τα τελευταία 20 χρόνια. Αποφασίσαμε να δημοσιεύσουμε το βιογραφικό του (και μάλιστα όχι όλο) όχι γιατί όσα έχει κάνει μας (ή σας) είναι άγνωστα, αλλά γιατί αποτυπώνει μια διαδρομή ζωής γεμάτης και δημιουργικής, μιας ζωής που μας (και σας;) χάρισε φως.

"Έχει χαρακτηριστεί το σημαντικότερο ταλέντο συνθέτη στην Ελλάδα τα τριάντα τελευταία χρόνια. Έχει σημαδέψει με τα τραγούδια του τις γενιές του '80 και '90 κι ο ίδιος, στα 49 του χρόνια, ζει στην Αθήνα, χαίρεται με την τέχνη του και τους φίλους του και αναφέρει ως Βιογραφικό του τα εξής: "Γεννήθηκα το 1955. Σπούδασα μουσική με την κυρία Κλέλια Τερζάκη και πολιτικές επιστήμες στην Πάντειο. Έχω γράψει 40 cds και μουσική σε 50 έργα για το θέατρο".

Στην Πάντειο γνώρισε την ποιήτρια Λίνα Νικολακοπούλου, με την οποία είναι συνδεδεμένος πάνω από το 80% του συνολικού του έργου. Μαζί κυκλοφορούν το 1985 το "Κυκλοφορώ και οπλοφορώ", δίσκος που έχει ξεπεράσει τις 200.000 πωλήσεις και θεωρείται ένας από τους κλασικούς του αιώνα που πέρασε.

Η συνεργασία τους με την ερμηνεύτρια 'Αλκηστις Πρωτοψάλτη γεννάει έναν θρίαμβο. Το 1986 συναντιόνται με τον Ανδρέα Βουτσινά και με τον σκηνογράφο Μανόλη Παντελιδάκη προτείνουν μια άλλη διασκέδαση, χρησιμοποιώντας τα τραγούδια σαν μουσικό θεατρικό κείμενο και τους τραγουδιστές σαν ήρωες ενός φανταστικού έργου. Ο Σ.Κ έχει συνεργαστεί με τις σημαντικότερες λαϊκές φωνές και με σημαντικούς ερμηνευτές του θεάτρου κι έχει αναδείξει τις καλύτερες αντρικές λαϊκές καινούργιες φωνές (Μακεδόνας, Μπάσσης, Στέλιος Διονυσίου).

Το 1997 δέχεται να αναλάβει καλλιτεχνικός διευθυντής στο ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας. Επιστρέφει με το cd "Σπεράντζα " και δίνει σεμινάρια ερμηνείας τραγουδιού στις "Ροές" της Σοφίας Σπυράτου. Σχηματίζεται ομάδα από τους μαθητές του. Η ομάδα βαφτίζεται "Σπείρα-Σπείρα". Ο ΣΚ φτιάχνει μια παράσταση εξομολόγηση με τίτλο "ΟΛΟΙ ΜΑΥΡΑ ΚΙ ΕΝΑ ΠΙΑΝΟ", δήλωση αθωότητας του τραγουδιού στα τέλη του εικοστού αιώνα. Σκηνοθετεί την πρώτη του μουσική παράσταση.

Το καλοκαίρι του 2001 ο Κραουνάκης και η Σπείρα αποκτούν μόνιμη στέγη στον πολυχώρο "Αθηναΐς" στον Βοτανικό και κάνουν πρεμιέρα με το μουσικό έργο SOLD OUT το Δεκέμβριο 2001. Το Νοέμβριο 2002 κάνει πρεμιέρα με το μιούζικαλ "ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΣΥΝΤΑΓΗ", το οποίο αγκαλιάστηκε από κοινό και κριτικούς και η παράσταση χαρακτηρίζεται η καλύτερη της καριέρας του.

Τον περασμένο Οκτώβριο η ομάδα του γιόρτασε τον πέμπτο χρόνο ζωής της με μια ανανεωμένη εκδοχή της Κλασσικής Συνταγής, ενώ εγκαινίασε και την παιδική της σκηνή με ένα μουσικό παιχνίδι βασισμένο στο βιβλίο "ποιήματα με ζωγραφιές για μικρά παιδιά" του Γιώργου Σεφέρη".

Οι πληροφορίες προέρχονται από την ιστοσελίδα του Σταμάτη Κραουνάκη στο Διαδίκτυο www.kraounakis.gr