10%
προηγούμενα τεύχη | σύνδεσμοι | οδηγός πόλης | INFO in english  
  περιεχόμενα τεύχους    
 
 

Ευρωεκλογές 2004

Τεστ πολιτικής νοημοσύνης

του Λύο Καλοβυρνά

Όταν οι απαντήσεις των πολιτικών σε απλές ερωτήσεις μοιάζουν περισσότερο με ξεχειλωμένο δεκαπεντασύλλαβο, απαιτούνται ειδικές νοητικές ικανότητες για να βγάλετε νόημα.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προτείνει στον ορισμό «μέλος της οικογένειας» να συμπεριλαμβάνονται και οι σύζυγοι ίδιου φύλου. Να αναγνωριστούν νομικά δικαιώματα (κληρονομικά, φορολογικά) στα ομοφυλόφιλα ζευγάρια;

Αυτή την ξεκάθαρη ερώτηση έθεσε ενόψει των ευρωεκλογών ο δημοσιογράφος Σταύρος Θεοδωράκης σε 4 υποψήφιους βουλευτές στην εκπομπή Πρωταγωνιστές της 25ης Μαΐου. Ο κ. Θεοδωράκης είναι από τους λίγους δημοσιογράφους που ρωτούν τους έλληνες πολιτικούς για ακανθώδη θέματα καίριας κοινωνικής σημασίας. Πώς απάντησαν οι πολιτικοί; Έλα μου ντε. Γι’ αυτό ζητάμε τη βοήθεια του κοινού.

Πρώτη δοκιμασία

Ταιριάξτε τις απαντήσεις που έδωσαν οι 4 υποψήφιοι ευρωβουλευτές με τα ονόματα και τα κόμματά τους (αν το πετύχετε, μάλλον ήδη κάνετε πολιτική καριέρα και άρα αποκλείεστε από το τεστ).

Δεύτερη δοκιμασία

Ποιος πολιτικός μπορεί να πει τις περισσότερες λέξεις βγάζοντας το λιγότερο νόημα; (ερώτηση SOS!)

Τρίτη δοκιμασία

Απαντήσετε με δικά σας λόγια: Μπορεί η ΝΔ να χωρέσει ένα αντιδραστικό και ένα φιλελεύθερο πόδι στο ίδιο κομματικό παπούτσι; Το ΠΑΣΟΚ ξέρει ποιο είναι, πού πάει και τι θέλει ή ακόμη μυξοκλαίει που έχασε την εξουσία; Είναι το ΚΚΕ επαναστατικό κόμμα κοινωνικού αγώνα; (Παρακαλούμε μη γελάτε, είναι αγενές.) Στο Συνασπισμό οι πολιτικοί πληρώνονται με τη λέξη;


«Θα σας πω την αυστηρά προσωπική μου θέση. Ως χριστιανός είμαι εναντίον του γάμου, του θρησκευτικού γάμου των ομοφυλόφιλων – ξέρετε ότι συζητείται στην προτεσταντική εκκλησία. Νομίζω ότι είναι εναντίον της χριστιανικής διδασκαλίας, πέρα από το κήρυγμα του χριστιανισμού. Ως πολιτικός, φιλελεύθερος, δέχομαι το δικαίωμα αυτών των ανθρώπων, εφόσον θέλουν να κάνουν μια ένωση να κάνουν έναν πολιτικό γάμο ή κάποιας άλλης μορφής ένωση που συνεπάγεται κάποια δικαιώματα. Είμαι όμως αντίθετος στο δικαίωμα το οποίο επισήμως συζητείται ευρέως στην Ευρώπη, τα ζευγάρια αυτά να υιοθετούν παιδιά, διότι πιστεύω ότι κατά τεκμήριο η υιοθεσία παιδιών από τέτοιου είδους ζευγάρια δεν είναι το καλύτερο δυνατό για τη διαπαιδαγώγηση και την ανατροφή των παιδιών. Μπορεί να έχουμε ιδιαίτερα προβλήματα και γι’ αυτό σ’ αυτό είμαι αντίθετος».

Κωστής Χατζηδάκης (ΝΔ)

- Ενώ όλοι οι στρέιτ γονείς είναι σκέτο μάλαμα!


«Είναι ένα ζήτημα που διαιρεί και διχάζει ακόμα και προοδευτικά κόμματα και φέρω το παράδειγμα του σοσιαλιστικού κόμματος της Γαλλίας, όπου υπάρχει μια εσωτερική σύγκρουση σε ηγετικό επίπεδο μεταξύ του πρώην πρωθυπουργού Λιονέλ Ζοσπέν που τάσσεται κατά και της ηγεσίας που έχει εκφραστεί υπέρ. Άρα είναι ένα ζήτημα που κανείς δεν μπορεί να προσεγγίσει είτε απ’ τη συντηρητική πλευρά, ή είναι συντηρητικός εκείνος που είναι αντίθετος, ή είναι προοδευτικός αυτός που είναι υπέρ. Σ’ αυτή τη φάση, αυτό που ήθελα ιδιαίτερα να επισημάνω είναι η απόλυτη διασφάλιση και υπεράσπιση των δικαιωμάτων των κοινωνικών μειονοτήτων ανεξάρτητα από τη σεξουαλική τους προτίμηση και από τον τρόπο ζωή τους. Αν είμαστε ώριμοι σαν κοινωνία και ανοίξουμε έναν τέτοιο διάλογο, μια τέτοια συζήτηση, ας το κάνουμε. Πάντως πρέπει σε κάθε περίπτωση να είμαστε έτοιμοι να διασφαλίζουμε όποτε χρειάζεται, όποτε είναι ανάγκη τα δικαιώματα όλων αυτών των μειονοτήτων».

Πάνος Μπεγλίτης (ΠΑΣΟΚ)

- Πώς το βρήκατε, ατιμούλικα;


«Είναι ένα θέμα που πρέπει κανείς να το προσεγγίζει αναγνωρίζοντας μια πραγματικότητα. Νομίζω ότι εφόσον υπάρχουν αυτές οι καταστάσεις, ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης είναι να μπει ένα νομικό πλαίσιο τέτοιο που να μην αφήνει να δημιουργούνται διακρίσεις που επεκτείνονται στο κοινωνικό, στο εργασιακό και ούτω κάθε εξής. Επομένως ένα πρόβλημα, δύσκολο για την ελληνική κοινωνία με τα συντηρητικά αντανακλαστικά, κάποια στιγμή νομίζω ότι πρέπει να κουβεντιαστεί με ένα σοβαρό τρόπο ούτως ώστε να μην έχουμε τα εκφυλιστικά φαινόμενα και την εκμετάλλευση αυτών των ζητημάτων με κάποιους που θα ήθελαν να παίξουν ή να κερδοσκοπήσουν πάνω σε ένα δύσκολο θέμα που πρέπει να το αντιμετωπίσουμε νομίζω με μια πιο σύγχρονη ματιά».

Νίκος Χουντής (ΣΥΝ)

- Παχιά, χορταστικά λόγια με μηδέν λιπαρά και μηδέν θέση.


«Δε συμφωνούμε. Καθένας μπορεί να έχει την ιδιαιτερότητά του, αυτό δεν μπορεί να γίνει αντικείμενο κοινωνικό σήμερα και δημόσιας συζήτησης, πολύ περισσότερο που έμμεσα προωθείται κιόλας. Μπροστά στη γενική κατρακύλα το μοντέλο του ανθρώπου που προωθείται μέσα σε ένα άγριο και βάρβαρο σύστημα. Είμαστε αντίθετοι – το ξαναλέω απ’ την αρχή – και πολύ περισσότερο με τις δήθεν προοδευτικές απόψεις περί υιοθεσιών κτλ. Πιστεύω ότι πρέπει να υπάρξει μια κοινωνία η οποία θα κινείται με διαφορετικές αξίες συνολικά, και πιθανές εξαιρέσεις που μπορεί να υπάρχουν μπορούν να αντιμετωπίζονται αλλά όχι να γίνονται αντικείμενο δημόσιας συζήτησης και ρύθμισης. Όχι όμως ότι πρέπει να τα κρύβουμε. Και πολύ περισσότερο δεν μπορεί να εξομοιώνει κανένας το κίνημα των εργαζομένων, το αντιπολεμικό κίνημα και πάρα πολλά άλλα κινήματα με τέτοιες πλευρές».

Θανάσης Παφίλης (ΚΚΕ)

- Αχ, η κοινωνία προχωρά πολύ γρήγορα και ζαλίστηκα. Να κατέβω;


Απαντήσεις

Τι καταλάβαμε εμείς (αλλά όρκο δεν παίρνουμε):

Οι μόνες σχετικά ξεκάθαρες απαντήσεις ήταν του κ. Χατζηδάκη, που αντιτάχθηκε μεν στο θρησκευτικό γάμο των ομοφυλόφιλων ως χριστιανός, αλλά ως φιλελεύθερος δέχτηκε το δικαίωμά μας στον «πολιτικό γάμο ή κάποιας άλλης μορφής ένωση που συνεπάγεται κάποια δικαιώματα»· και του κ. Παφίλη, που αντιτάχθηκε μετά βδελυγμίας εν γένει στην ομοφυλοφιλία, αποδίδοντάς την στη «γενική κατρακύλα». Όταν η ορθόδοξη αριστερά αποδεικνύεται δίδυμο αδερφάκι της θρησκόληπτης ορθοδοξίας, είναι για γέλια. Αν δεν τρομάζαμε τόσο πολύ.

Για τους κυρίους Μπεγλίτη και Χουντή δεν καταλαβαίνουμε· τι να μας κάνει το έρμο πανεπιστήμιο που βγάλαμε; Κύριε Μπεγλίτη, παρακαλούμε μας εξηγείτε πώς θα αλλάξετε τον κόσμο με γενικόλογες φιοριτούρες; Κύριε Χουντή της Ριζοσπαστικής Αριστεράς, κουβεντιάστε το, λοιπόν, μέχρι τελικής εξάντλησης και όταν καταλήξετε κάπου, πείτε μας κι εμάς το ρεζουμέ.