10%
προηγούμενα τεύχη | σύνδεσμοι | οδηγός πόλης | INFO in english  
  περιεχόμενα τεύχους    
 
 

Συνέντευξη

Ομήρου... Οδύσσεια

του Μανώλη Κρανάκη

Ο Μανώλης Κρανάκης καλεί τον Κωνσταντίνο Γιάνναρη σε ένα παιχνίδι χωρίς αντιπάλους, νικητές ή ηττημένους, αλλά με πολλούς ομήρους.

Η κουβέντα μας έγινε πριν την έξοδο του Ομήρου στους κινηματογράφους. Πριν από την προβολή της ταινίας στο επίσημο πρόγραμμα του Πανοράματος του Φεστιβάλ του Βερολίνου. Πριν από την εθνικιστική έξαρση που προκάλεσε ο Κωνσταντίνος Γιάνναρης στα συντηρητικά στρώματα του παντοδύναμου Έθνους μας. Ο σκηνοθέτης πάντως διαβεβαιώνει ότι ακόμη κι αν αυτή η συνέντευξη γινόταν μετά την πρεμιέρα, θα απαντούσε ακριβώς τα ίδια πράγματα...

Το Λεωφορείο

«Όμηροι είναι αρχικά οι επιβάτες. Όμηροι όσων κουβαλούν. Της ξενιτιάς, των ναρκωτικών, ενός απαγορευμένου έρωτα, ενός μυστικού που κρύβουν από την οικογένεια τους. Όμηρος είναι και ο ίδιος ο απαγωγέας. Θύτης από τη μία και θύμα από την άλλη. Νομίζει ότι ελέγχει την κατάσταση αλλά τελικά χάνει το παιχνίδι. Το λεωφορείο είναι σαν μία μικρογραφία μιας άλλης Ελλάδας, μιας Ελλάδας που δεν θα δούμε ποτέ από την τηλεόραση και δεν θα διαβάσουμε ποτέ γι' αυτήν στις εφημερίδες.»

Ο Όμηρος

«Δεν με ενδιέφερε μόνο ως μετανάστης. Αλλά ως ένας μετανάστης που παίρνει τη μοίρα στα χέρια του και αυτοδικεί. Η απελπισία ενός ανθρώπου που πίστευε σε κάτι όταν ήρθε στην Ελλάδα και απογοητεύτηκε και όταν αποφάσισε να επιστρέψει στην Αλβανία, ακούγοντας το κάλεσμα της μάνας του, τον δέχθηκαν και εκεί ως ξένο. Με ενδιέφερε και η σεξουαλικότητα του. Οι παρωχημένες αντιλήψεις ενός άνδρα για το τι σημαίνει να είσαι άνδρας με τιμή και ανδρεία.»

Η Αστυνομία

«Η αστυνομία υπάρχει στην ταινία μόνο όσο χρειάζεται. Παίζει το ρόλο του κακού, αλλά όχι μόνο. Είναι και ο μαλάκας της υπόθεσης. Η μοναδική δίοδος του ήρωα με τον έξω κόσμο. Ο ψυχαναλυτής, ο εξομολογητής και τελικά ο εκτελεστής. Η λύση της τραγωδίας.»

Η Ξενοφοβία

«Η Ελλάδα δεν έχει αποφασίσει ακόμη τι θέλει σε σχέση με τους μετανάστες. Στο μέλλον είμαι σίγουρος ότι θα υπάρξουν τεράστια κύματα ξενοφοβίας λόγω ανεργίας… Δεν είναι όμως μόνο οι Έλληνες που δεν θέλουν να βλέπουν την εικόνα ενός Αλβανού που απάγει συμπατριώτες τους. Είναι και οι ίδιοι οι Αλβανοί που ζουν εδώ, οι οποίοι κατευθύνονται μαθηματικά σε μια μικροαστική κανονικότητα. Το τελευταίο πράγμα που θέλουν είναι να βλέπουν έναν εξαγριωμένο συμπατριώτη τους με το καλάσνικοφ στο χέρι.»

Η «αλήθεια»

«Η ταινία εμπνεύστηκε από ένα γεγονός. Μυθοπλαστικά διαφέρει από το πραγματικό συμβάν. Δεν είχα καμία πρόθεση να κάνω μια καινούρια αποκάλυψη για το τι έγινε τότε. Αυτός είναι ρόλος ενός ντοκιμαντέρ. Εγώ ήθελα να ανακαλύψω τι κρύβεται στο μυαλό αυτού του ανθρώπου. Να πάω λίγο παραπέρα από εκεί που μπορεί να πάει η απλή αναζήτησης της αλήθειας.»

Ελληνικός Κινηματογράφος

«Θέλω δεν θέλω είμαι κομμάτι της ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής. Δυστυχώς σε μια τόσο μικρή χώρα όπως η Ελλάδα γυρίζονται πάρα πολλές ταινίες. Και κυρίως πολλές που δεν θα έπρεπε να γυρίζονται. Το δύσκολο δεν είναι κάνεις ταινίες, αλλά να καταφέρεις να πείσεις τους θεατές να δουν τις ταινίες.»

Queer Cinema (?)

«Θα με ενδιέφερε πολύ μια επόμενη μου ταινία να ασχολείται με το θέμα της ομοφυλοφιλίας. Άλλωστε το είχα κάνει στις μικρού μου μήκους ταινίες, αλλά θα ήθελα να ξέρω ακριβώς τι θα είναι αυτό που θα κάνω. Δεν είμαι σίγουρος ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει queer cinema ως κίνημα, ούτε είμαι σίγουρος αν πρέπει να γυρίζονται ταινίες στρατευμένες ή όχι. Είμαι σίγουρος πως μόλις ανακαλύψω ακριβώς τη θεματική και την αισθητική που με ενδιαφέρει θα το κάνω».