Ο καλός, ο κακός και ο ανώμαλος
του Άλκη Σ.
«Ο κύριος Beatty είναι ένας παρίας. Δεν είναι ούτε φυσιολογικός ούτε ομοφυλόφιλος» (Ψυχίατρος για τον Thomas Beatty στην εκπομπή της Τατιάνας Στεφανίδου).
Έμαθα πως ο Thomas Beatty θα ήταν καλεσμένος στην πίνω-αίμα-αθώου-κοσμάκη-Τατιάνα και ανησύχησα. Καλά, δεν του είπε κανείς τι σόι εκπομπή είναι αυτή; Για όποιον λόγο και να πήγε, εγώ την είδα, μισή μισή, γιατί η μαζεμένη σύγχυση κάνει κακό στα νεύρα. Την είδα λοιπόν και έμαθα ενδιαφέροντα πράγματα. Για όποια/ον δεν γνωρίζει την υπόθεση, ο Beatty είναι τρανς άντρας ο οποίος γέννησε ο ίδιος δύο παιδιά, καθώς η γυναίκα του δεν μπορούσε και θέλανε να φτιάξουν οικογένεια. Η Τατιάνα το πήρε είδηση και κάλεσε στην εκπομπή της «ειδικούς» περί του ποιος είναι φυσιολογικός και ποιος όχι. Το αποτέλεσμα με άφησε με το στόμα ανοιχτό.
Όσοι «ειδικοί επιστήμονες» μιλούσαν στην εν λόγω εκπομπή βάσιζαν τα αποφθέγματα και τα συμπεράσματα τους σ' ένα λόγο περί φύσης που συνδυαζόταν με την ηθική και σε ένα λόγο περί οικογένειας και γονικής αγάπης. Στον λόγο περί φύσης και φυσικότητας εντάσσεται το θέμα του φύλου του Thomas.
Τους προκαλούσε σάλο το γεγονός ότι αμφισβήτησε τόσο αδιάντροπα το όριο μεταξύ αρσενικού και θηλυκού και έμεινε έγκυος ενώ είναι άντρας. Η απέχθεια, που δεν φρόντισαν να συγκρατήσουν διάφοροι ομιλητές, οφείλεται στην αδυναμία τους να κατανοήσουν πως ό,τι έμαθαν στα πανεπιστήμια του ‘60, δυστυχώς για αυτούς, δεν είναι η μία και μοναδική Αλήθεια. Όταν ο υπεύθυνος ψυχικής υγείας του υπουργείου υγείας δηλώνει πως «δεν αφαίρεσε το βασικό γυναικείο ένστικτο» και αναφέρεται στα εσωτερικά γεννητικά όργανα του Beatie, αντιλαμβάνομαι πως αυτός ο άνθρωπος δεν έχει διαβάσει ποτέ κάτι πέρα από ότι χρειάστηκε για την τελευταία εξεταστική της σχολής του. Δεν ενδιαφέρθηκε ποτέ να μάθει τους πολλαπλούς τρόπους με τους οποίους πολλοί άνθρωποι γύρω του ζουν και βιώνουν το φύλο τους ή κι αν έμαθε βολεύτηκε όπως όπως στη δικιά του ετεροκανονικότητα και τους θεώρησε το λιγότερο ανισόρροπους.
Ένας επόμενος ψυχίατρος, του οποίου δεν συγκράτησα όνομα και θέση, χαρακτήρισε τον Thomas ανώριμο και διαταραγμένο επειδή δεν αφαίρεσε τα εσωτερικά γεννητικά του όργανα και επειδή έμεινε έγκυος. Προφανώς κατά τη γνώμη του όλοι οι άνθρωποι πρέπει να είναι ή «σωστοί άντρες» ή «σωστές γυναίκες». Οποιοσδήποτε και οποιαδήποτε δεν χωράει σε αυτές τις δυο κοινωνικά δημιουργημένες κατηγορίες, είτε γιατί δεν μπορεί είτε πολύ απλά γιατί δεν θέλει, το καλύτερο που θα μπορούσε να κάνει, κατά την γνώμη του, θα ήταν να κρυφτεί από την κοινωνία. Μια κοινωνία που κάνει ό,τι μπορεί οτιδήποτε διαφορετικό να το ελέγξει, να το ψυχιατρικοποιήσει, να του βάλει τη ταμπέλα του «περίεργου» και «ανώμαλου». Όλα τα λεφτά βέβαια ήταν ο τελευταίος «ειδικός» που μίλησε, ο οποίος μετά την επίδειξη απαρχαιωμένης γνώσης περί φύλων («το φύλο εγκαθίσταται μέχρι το 2ο έτος σ' ένα παιδί», το φύλο δεν είναι κοινωνικοί ρόλοι και χαρακτηριστικά αλλά ενός είδους λογισμικού που εγκαθίσταται μια φορά και μένει το ίδιο... Ακόμα και τα Windows κάνουν updates, καλέ μου!) χαρακτήρισε τον Thomas ψυχοπαθή επειδή απλά είναι transgender.
Αυτές οι αντιλήψεις περί έμφυλης ταυτότητας και για το τι είναι «φυσικό» και τι όχι και οι προσπάθειες να στηριχτούν μέσω της βιολογίας ή της ψυχιατρικής, έχουν τις ρίζες τους στις απαρχές του 19ου αιώνα, όταν οι δυτικές κοινωνίες προσπαθούσαν να ταξινομήσουν τους πληθυσμούς τους σε φυσιολογικούς και μη, σε βιώσιμους και μη. Σχεδόν 3 αιώνες τώρα, τα κριτήρια των ετεροκανονικών προσταγών για το ποιος αξίζει να ζει και με ποιόν τρόπο έχουν στοιχίσει ζωές, έχουν γεννήσει αντιδράσεις και κινήματα.
Το φεμινιστικό κίνημα, το λεσβιακό και γκέι κίνημα καθώς και οι σπουδές πάνω στη σεξουαλικότητα έχουν δείξει πως το τι ξέρουμε σήμερα ως ετεροφυλοφιλία, ομοφυλοφιλία, άντρας και γυναίκα αποτελούν ιστορικά και πολιτισμικά κατασκευασμένες κατηγορίες. Οι «ανώμαλοι» κάθε εποχής υπάρχουν για να μας μαθαίνουν ποιο είναι το σωστό, το ιδανικό πρότυπο ζωής. Δηλαδή το ετεροφυλοφιλικό. Οτιδήποτε δεν συνάδει με αυτό μπορεί να κόψει το λαιμό του. (Αν δε το κάνει το ίδιο το άτομο από μόνο του, όλο και κάποιος καλοθελητής θα βρεθεί.) Δεν είναι τυχαίο πως σε επιχειρήματα περί «φυσικότητας» βασιζόταν η ύπαρξη και ανωτερότητα μιας «λευκής φυλής» έναντι μιας «μαύρης φυλής», η κατωτερότητα των γυναικών έναντι των αντρών, των ετεροφυλόφιλων έναντι των ομοφυλόφιλων. Δεν είναι τυχαίο, αν και λυπηρό, ότι με τα ίδια επιχειρήματα προσπαθούν και τώρα να πείσουν πως δεν είναι «φυσικό» ένας άνθρωπος να μην τα πηγαίνει καλά με το φύλο που του απένειμαν στη ληξιαρχική πράξη γέννησης.
Αν ήμασταν όλοι όπως μας ήθελαν οι «ειδικοί» της Τατιάνας τότε σίγουρα θα ήμασταν στρέιτ, αρτιμελείς, εργατικές, χριστιανοί ορθόδοξοι και με τουλάχιστον δυο παιδιά, μέσα από γάμο «φυσικά»! Ευτυχώς για μας, δυστυχώς για αυτούς, οι άνθρωποι με τον ένα ή τον άλλο τρόπο θα συνεχίζουν να διεκδικούν τη διαφορετικότητα και την πολυχρωμία τους.
- Δημιουργήθηκε στις